Turun Messukeskus

Turun Messukeskus Oy näkyy nyt entistä värikkäämpänä

TMK_liikemerkki

Turun Messukeskus Oy on uudistanut yritysstrategiaansa. Samassa yhteydessä koko yrityksen graafinen ilme koki muodonmuutoksen:
−Uusi raikas visuaalinen ilme tukee tuoretta, viime syksynä uudistettua, strategiaamme. Turun Messukeskus Oy haluaa olla elämyksellisten sisältöjen, unohtumattomien kokemusten ja aitojen kohtaamisten keskus, kuvailee Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila.

Yrityslogon ja markkinointiviestinnän ilmeen toteutuksesta on vastannut mainostoimisto Satumaa.
− Turun Messukeskuksen uusi ilme parantaa mielikuvaa inspiroivana tapahtumapaikkana, toteaa AD, luova johtaja Juha Saarinen.

Uuden strategian myötä messuyhtiöllä on tarpeita myös Artukaisissa sijaitsevan kiinteistön kehittämiseen ja modernisointiin. Tapahtumien sisällölliset uudistukset ovat ajankohtaisia ja jo käynnissä. Muun muassa Vaihda Vapaalle –messut on uusi messutuote ja se on yrityksen kalenterissa jo tänä vuonna 11.-13.3.2016.

TM_liikemerkki_2
Tapahtuma-ala kasvussa kansainvälisesti

Valtakunnallisesti tarkasteltuna messut ovat säilyttäneet kuuden prosentin osuutensa suuresta mainoskakusta:
−Messut ovat seitsemänneksi suurin media ja jättävät taakseen mm. aikakauslehdet, Wolf-Mannila toteaa.

Mainonnan Neuvottelukunnan mittauksen mukaan messuihin satsattiin 174 miljoonaa euroa vuonna 2014. Määrä laski hiukan vuodesta 2013, jolloin panostukset olivat 183 miljoonaa euroa.
Kansainvälisessä vertailussa tapahtuma-alan liikevaihto näyttää kasvavan muita toimialoja nopeammin.

Töitä on kuitenkin tehtävä Turussakin hartiavoimin, jotta mielenkiintoiset ja niin näytteilleasettajia kuin messukävijöitäkin palvelevat, elinvoimaiset ja houkuttelevat tapahtumat ovat mahdollisia.
−Oman tapahtumatuotannon lisäksi meillä on tarjolla erittäin toimivat kokous-, näyttely- ja juhlatilat, joiden vuokraustoiminta on vakaalla pohjalla. Viime vuonna mm. Taitaja-tapahtuma ja Yhdyskunta-messut vuokrasivat tilamme suurtapahtumiensa käyttöön. Nyt tammikuun lopussa tiloissamme järjestetään Ipanahipat.
−Turku on erinomainen paikka järjestää suurtapahtumia ja kaupungin vetovoima ja tunnettuus on yksi tärkeä menestystekijämme jatkossa.


Kaikki myynti samalta tiskiltä

Yhtiön organisaatio on uudistettu. Messujen osalta toiminta on jaettu kahteen messuryhmään, joista toista vetää projektijohtaja Krista Ahonen ja toista Päivi Järvelä. Talon kaikkia palveluja, messuosastomyynnistä ja tilavuokrauksesta messutekniikkaan, myy yksi yhteinen myyntiorganisaatio, jota vetää myyntijohtaja Tiia Nevalainen. Messupalvelujen liiketoimintaa vetää Kimmo Salminen ja tilavuokrauksen liiketoimintaa johtaa Päivi Hoikkala.

−Pidämme tärkeänä, että asiakas saa meiltä joustavaa ja kokonaisvaltaista palvelua. Helppous, uusien ideoiden antaminen ja hyvä palvelu ovat avainasemassa, summaa Wolf-Mannila.

Vuonna 2015 Turun Messukeskus Oy järjesti 10 omaa tapahtumaa. Yhtiön liikevaihto oli vuonna n. 4,4 milj. euroa. Yhtiön oman henkilöstön määrä on 22. Turun Messu- ja Kongressikeskuksen järjestämissä messuissa vieraili 240 000 kävijää vuonna 2015. Näytteilleasettajia talossa oli 1 500. Turun Messukeskus Oy:n pääosakas on Turun kauppakamari.


Mainonnan neuvottelukunnan raportti

Lisätiedot:

Turun Messukeskus Oy

toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila, puh. 0400 522 595, hannele.wolf-mannila@turunmessukeskus.fi
viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen, puh. 040 505 6424, taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi